Friday, November 25, 2011

ASAL USUL NABI KHAIDER

Asal Usul Nabi Khaidir
Nama sebenar Nabi Khaidir ialah Balya Bin Malkan Bin Faligh Bin ‘Abir Bin Syalikh Bin Arfakhsyaz Bin Sam Bin Nabi Nuh, dan gelarannya pula ialah Abu Al’ Abbas, Beliau juga dikenali dengan panggilan Khaidir kerana dua sebab, sebab pertama Rasulullah s.a.w bersabda: “ia dinamakan Khaidir kerana ketika ia duduk diatas rumput tiba-tiba memancar cahaya hijau dari arah belakangnya (Hadis Abi Hurairah yang diriwayatkan oleh Bukhari), sebab kedua, Al-Khattaby berkata: Dia dinamakan Khaidir kerana wajahnya cantik dan berseri-seri (Rujuk al-Bidayah Wal Nihayah-Ibnu Katsir 1/327).

Malkan iaitu ayahanda kepada Nabi Khaidir adalah seorang Raja yang amat berpengaruh dan terkenal dengan kekejamannya, ketika Nabi Khaidir masih kecil dia dihantar belajar dengan seorang guru yang berakhlak mulia. Diantara rumah guru dan Istana Malkan, ada seorang ahli ibadah yang mana Nabi Khaidir amat tertarik dengannya, maka dia belajar dan tinggal bersama orang yang ahli ibadah itu.

Gurunya beranggapan bahawa Nabi Khidir berada di Istana Raja Malkan, manakala, Raja Malkan pula beranggapan bahawa Nabi Khaidir berada di rumah gurunya, tetapi sebenarnya, Nabi Khaidir tinggal dan belajar secara tidak rasmi dengan orang yang ahli ibadah itu.

Setelah Nabi Khaidir meningkat ewasa, pembesar-pembesar istana mencadangkan supaya dia segera dikahwinkan untuk mendapatkan keturunan atau generasi penerus Kerajaan Raja Malkan, kemudian Raja Malkan menawarkan dan menyuruh Nabi Khaidir mendirikan rumahtangga. Bagaimanapun Nabi Khaidir enggan menerima tawaran tersebut, setelah berulangkali disuruh oleh Ayahandanya, akhirnya Nabi Khaidir bersetuju dan berkahwin dengan seorang puteri raja.

Setelah agak lama menjadi pasangan suami isteri maka Nabi Khaidir memberitahu isterinya. Nabi Khaidir berkata kepada isterinya ”Aku beritahu kepadamu tentang suatu rahsia ku, jika kamu rahsiakan, kamu akan selamat di dunia dan di akhirat tetapi jika kamu bocorkan rahsia ku ini, kamu akan disiksa di dunia dan di akhirat”. Isterinya bertanya ”Apakah rahsia itu?” Nabi Khaidir menjawab ”sesungguhnya aku ini seorang lelaki yang beragama Islam. Bukan seperti ayahku dan aku tidak memerlukan perempuan dalam hidupku, oleh itu, jika kamu bersetuju hidup bersamaku dan mengikut agamaku, maka, kita boleh terus hidup bersama, dan sekiranya, kamu tidak setuju dengan ku, maka aku membenarkan kamu pulang ke rumah keluargamu”. Isteri Nabi Khaidir membalas ”aku akan terus setia bersama mu”.

Setelah lama berumahtangga dan tidak mempunyai anak maka pembesar negara dan orang ramai bertanya kepada Raja Malkan ”Bahawasanya anak kamu itu sebenarnya mandul dan tidak dapat memperolehi anak”, lantas Raja Malkan bertanya kepada Nabi Khaidir, kata Raja Balkan ”telah lama kamu berkahwin, tetapi, sehingga hari ini kamu masih belum mempunyai anak”, balas Nabi Khaidir ”Hal ini bukan dibawah kekekuasaanku tetapi dibawah kekuasaan Tuhanku Allah S.W.T. Dia mengurniakan anak kepada sesiapa yang dikehendakiNya”.

Soalan yang sama ditanya oleh Raja Malkan kepada isteri Nabi Khaidir, jawaban yang diperolehi daripada isteri Nabi Khaidir adalah sama sebagaimana yang diperolehi daripada Nabi Khaidir. Setelah sekian lama telah berkahwin tetapi masih belum dikurniakan anak, maka Raja Malkan menyuruh Nabi Khaidir menceraikan isterinya. Nabi Khaidir enggan berbuat demikian pada mulanya, tetapi Raja Malkan terus memaksa Nabi Khaidir dan akhirnya Raja Malkan memisahkan antara Nabi Khaidir dan isterinya, kemudian, secara paksa, Raja Malkan mengahwinkan Nabi Khaidir dengan seorang janda muda yang telah mempunyai anak dengan harapan mudah-mudahan perkahwinan ini nanti akan membuahkan hasil, iaitu, mempunyai anak untuk meneruskan keturunan dan Kerajaan Raja Malkan.

Malangnya, keadaan yang sama berlaku, setelah lama berkahwin, mereka masih belum dikurniakan anak, apabila Nabi Khaidir ditanya tentang hal ini, jawabannya sama seperti dahulu, kemudian Raja Malkan bertanya kepada isteri kedua Nabi Khaidir ”Kamu ini adalah janda muda yang sudah mempunyai anak sebelum kahwin dengan anakku, kenapa pula kamu tidak memperolehi anak setelah berkahwin dengannya?”. Isteri kedua Nabi Khaidir pun menjawab ”semenjak kami kahwin sehingga sekarang, saya tidak pernah disentuh sama sekali oleh beliau.” Kemudian isteri pertama Nabi Khaidir dipanggil dan ditanya, jawabannya sama belaka.

Nabi Khaidir dipanggil oleh Raja Malkan; dan dia dimarahi dengan bahasa yang kesat dan kasar, sehingga hati Nabi Khaidir terasa, justeru itu, Nabi Khaidir berasa tidak bahagia, selesa dan tenteram untuk tinggal di Istana Raja Malkan, akhirnya Nabi Khaidir meninggalkan Istana Raja Malkan dan pergi merantau, Raja Malkan , ayahanda kepada Nabi Khaidir amat sedih dan menyesal dengan kejadian itu , justeru Baginda Raja Malkan mengerahkan 100 orang untuk mencari Nabi Khaidir ditempat yang berlainan, sebelah utara, selatan, timur dan barat, mereka berpecah mengikut kumpulan, akhirnya, sekumpulan sepuluh orang berjaya menemui Nabi Khaidir di sebuah pulau yang kecil dan terpencil.

DIALOG NABI KHIDIR DENGAN KUMPULAN SEPULUH

Nabi Khaidir berkata kepada kumpulan 10 orang ini. ”Aku akan katakan sesuatu yang bila kamu rahsiakan, kamu akan selamat di dunia dan akhirat, tetapi jika kamu bocorkan rahsia ini, kamu akan disiksa didunia dan diakhirat.” Mereka kumpulan 10 bertanya ”Apakah rahsia itu.?’ Namun Nabi Khaidir bertanya lagi kepada mereka, ”Adakah orang lain yang mencari aku selain daripada kamu sekelian yang bersepuluh.” ”Ya, Ada” balas mereka, Nabi Khaidir terus berkata ”Jika kamu merahsiakan pertemuan kita ini daripada Ayahanku, dengan tidak memberitahu kepada Ayahanda ku tentang pertemuan kita di pulau kecil ini, sebabnya, jika kamu beritahu Ayahanda ku tentang pertemuan kita ini, nanti, aku akan dibunuh dan kamu juga akhirnya akan dibunuh selepas itu,”

Namun setelah kumpulan sepuluh pekerja istana, ini pulang ke Istana Malkan dan bertemu Raja Malkan, sembilan daripada mereka jujur kepada Raja Malkan dengan memberitahu bahawa mereka telah bertemu Nabi Khaidir, manakala, hanya seorang yang merahsiakan pertemuan tersebut daripada Raja Malkan. Sembilan yang mengaku bertemu Nabi Khaidir dikerah untuk mencari dan membawa pulang Nabi Khaidir ke Istana Raja Malkan, malangnya, Nabi Khaidir tiada di pulau kecil tersebut kerana beliau telah merantau ke tempat yang lain, maka semua sembilan orang pekerja istana ini pulang dengan tangan kosong dan mati dihukum pancung oleh Raja Malkan.

Bagaimanapun pekerja istana yang seorang lagi selamat, beliau menjaga rahsia, isteri kedua Nabi Khaidir si janda muda itu juga turut di hukum bunuh kerana menjadi pencetus kepada kekacauan yang berlaku dalam Istana Raja Malkan, kerana takut dibunuh oleh Raja Malkan, bekas isteri pertama Nabi Khaidir, si puteri raja, lari menginggalkan Istana Raja Malkan.

MENJAGA RAHSIA

Kedua-dua mereka, pekerja istana yang menjaga rahsia dan bekas isteri pertama Nabi Khaidir, akhirnya mereka bertemu diperantauan, dan mereka berjanji untuk menutup rahsia masing-masing, dan mereka akhirnya bertemu jodoh dan berkahwin. Mereka merantau ke Mesir dan berkerja dengan Raja Fir’aun di sana. Si isteri bekerja sebagai pengasuh anak perempuan Fir’aun. Dalam sejarah dia dikenali dengan nama Masyitah (tukang sikat rambut). Sementara suaminya pula bekerja sebagai tukang kayu, namanya ialah Hizqil (pembuat kotak yang menghanyutkan Musa dalam sungai Nil).

NABI MUSA BELAJAR KEPADA NABI KHAIDIR

Ketika Nabi Musa berada di Mesir, dia memberikan pidato dan peringatan kepada kaum Bani Israel dengan menyeru supaya sekalian kaum Bani Israel bersyukur kepada Allah di atas segala nikmatNya yang telah dikurniakan kepada mereka. Majlis tazkirah ini benar-benar menyentuh hati nurani kaum Bani Israel sehingga mereka menangis teresak-esak kerana berasa menyesal dan penuh insaf tentang kesilapan lama.

Setelah selesai majlis tazkirah itu, salah satu daripada kaum Bani Israel bertanya kepada Nabi Musa ”Siapakah orang yang paling alim wahai Nabi Musa?” Nabi Musa menjawab ”Aku”. Kemudian turun wahyu daripada Allah kepada Nabi Musa, Firman Allah ”Aku ada mempunyai hamba yang berada dipertemuan laut Parsi dan Rom, dia lebih alim daripada Kamu” Nabi Musa bertanya ”Bagaimana cara aku boleh berjumpa dengan nya?” Allah menjawab ”Bawakan ikan yang sudah dimasak dan letakan di satu bekas lalu bawalah pergi mencarinya, di mana ikan itu hilang di situ hambaKu itu berada”

Nabi Musa pergi bersama Yusya’ Bin Nun Bin Afraithim Bin Yusuf AS dengan membawa bekas ikan yang sudah dimasak dan terus menuju ke muara di pertemuan antara laut Parsi dan Rom seperti yang ditunjukan oleh Allah. Nabi Musa berkata kepada Yusya’; ”Aku akan terus berjalan sehingga sampai ke pertemuan dua lautan atau hingga berjalan berpuluh-puluh tahun” (QS Al Kahfi ayat 60)

Nabi Musa berkata lagi kepada Yusya’ Bin Nun Bin Afraithim Bin Yusuf AS ”Apabila kamu kehilangan ikan ini maka beritahu kepada ku” setelah mereka sampai dipertemuan dua laut, mereka keletihan dan tertidur dan terlupa ikannya, kemudian dengan izin Allah ikan itu hidup dan masuk ke dalam laut dan menempuh jalan (QS Al Kahfi ayat 61)

Nabi Musa dan Yusya’ tertidur di atas batu besar yang ada disitu, kemudian ikannya terkena Ma-ul Hayat/air hidup (benda yang mati jika terkena air tersebut boleh hidup semula) lalu ia berjalan melalui batu-batan itu dan terus ke laut. Tempat yang dilalui ikan itu Allah kekalkan bekasnya, setelah bangun daripada tidurnya, Nabi Musa dan Yusya’ meneruskan perjalanannya dan lupa mengenai ikan tersebut.

Pada kesokan harinya, Nabi Musa bertanya kepada Yusya’ ”bawalah ke mari, kita bersarapan pagi, sesungguhnya kita telah merasa keletihan kerana perjalanan kita ini” (QS Al Kahfi ayat 62). Yusya’ berkata ”Tahukah kamu semasa kita berehat di atas batu(malam tadi) seseungguhnya aku lupa (menceritakan) ikan itu dan tidak ada yang melupakanku untuk menceritanya kecuali syaitan dan ikan itu mengambil jalanya di laut dengan jalan yang aneh” (QS Al Kahfi ayat 63) Nabi Musa berkata; ”itulah tempat yang kita cari” kemudian mereka berdua kembali mengikuti menjejak mereka semula dengan teliti (QS Al kahfi ayat 64), kemudian mereka berdua bertemu dengan Nabi Khaidir,yang Allah kurniakan rahmat dari sisiNya dan Allah kurniakan ilmuNya kepada Nabi Khaidir,(Ilmu Laduni/Ilmu yang datangnya terus dari Allah) (QS Al kahfi ayat 65).

Nabi Musa memberikan salam kepada Nabi Khaidir,”Asalamualaikum warah matullah hiwaba rakatuh” , Nabi Khaidir menjawab salam tersebut ”Wa alaikum salam wahai nabi kaum Bani Israel” terperanjat dengan jawaban salam tersebut, Nabi Musa bertanya kepada Nabi Khaidir”Siapa yang memaklumkan kepada kamu, aku adalah Nabi Kaum Bani Israel?” Nabi Khidir menjawab ”Orang yang menyuruh kamu datang ke mari”,

Ketika mereka sedang rancak berbual-bual dan bertukar-tukar pandangan, tiba-tiba datang seekor burung helang yang membawa air daripada paruhnya. Nabi Khaidir, berkata ”Hai Musa, Di dalam hatimu kamu pernah berkata bahawa kamu itu orang yang paling alim di seluruh muka bumi, sebenarnya ilmu kamu, ilmu kita, dan ilmu seluruh orang yang terdahulu dan yang terakhir apabila dibandingkan dengan ilmu Allah hanyalah laksana air yang melekat di dalam paruh burung helang tadi sahaja daripada air yang terdapat diseluruh lautan”. Tanya Nabi Musa kepada Nabi Khidir ”Bolehkah aku mengikuti kamu supaya kamu ajarkan kami dari ilmu yang kamu tahu (oleh Allah)” (QS Al kahfi ayat 66) Balas Nabi Khaidir,”sesungguhnya kamu tidak mampu untuk bersabar bersama ku, bagaimana kamu akan bersabar terhadap sesuatu yang kamu belum mengetahui hakikatnya?” Jawab Nabi Musa kepada Nabi Khidir ”Insya Allah kamu akan dapati aku sebagai orang yang sabar dan aku tidak akan menentangmu di dalam suatu perkara sekalipun” (QS Al kahfi ayat 69).

Kesah seterusnya adalah seperti dalam Surah Al Khafi ayat yang seterusnya.

70] Dia menjawab: Sekiranya engkau mengikutku, maka janganlah engkau bertanya kepadaku akan sesuatupun sehingga aku ceritakan halnya kepadamu.
[71] Lalu berjalanlah keduanya sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, dia membocorkannya. Nabi Musa berkata: Patutkah engkau membocorkannya sedang akibat perbuatan itu menenggelamkan penumpang-penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perkara yang besar.

[72] Dia menjawab: Bukankah aku telah katakan, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?

[73] Nabi Musa berkata: Janganlah engkau marah akan daku disebabkan aku lupa (akan syaratmu) dan janganlah engkau memberati daku dengan sebarang kesukaran dalam urusanku (menuntut ilmu).

[74] Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu dia membunuhnya. Nabi Musa berkata Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar!

75] Dia menjawab: Bukankah, aku telah katakan kepadamu, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?

[76] Nabi Musa berkata: Jika aku bertanya kepadamu tentang sebarang perkara sesudah ini, maka janganlah engkau jadikan daku sahabatmu lagi; sesungguhnya engkau telah cukup mendapat alasan-alasan berbuat demikian disebabkan pertanyaan-pertanyaan dan bantahanku.

[77] Kemudian keduanya berjalan lagi, sehingga apabila mereka sampai kepada penduduk sebuah bandar, mereka meminta makan kepada orang-orang di situ, lalu orang-orang itu enggan menjamu mereka. Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak runtuh, lalu dia membinanya. Nabi Musa berkata: Jika engkau mahu, tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya!

[78] Dia menjawab: Inilah masanya perpisahan antaraku denganmu, aku akan terangkan kepadamu maksud (kejadian-kejadian yang dimusykilkan) yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya.

[79] Adapun perahu itu adalah ia dipunyai oleh orang-orang miskin yang bekerja di laut; oleh itu, aku bocorkan dengan tujuan hendak mencacatkannya, kerana di belakang mereka nanti ada seorang raja yang merampas tiap-tiap sebuah perahu yang tidak cacat.

[80] Adapun pemuda itu, kedua ibu bapanya adalah orang-orang yang beriman, maka kami bimbang bahawa dia akan mendesak mereka melakukan perbuatan yang zalim dan kufur.

[81] Oleh itu, kami ingin dan berharap, supaya Tuhan mereka gantikan bagi mereka anak yang lebih baik daripadanya tentang kebersihan jiwa dan lebih mesra kasih sayangnya.

[82] Adapun tembok itu pula, adalah ia dipunyai oleh dua orang anak yatim di bandar itu dan di bawahnya ada harta terpendam kepuyaan mereka dan bapa mereka pula adalah orang yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka cukup umur dan dapat mengeluarkan harta mereka yang terpendam itu, sebagai satu rahmat dari Tuhanmu (kepada mereka) dan (ingatlah) aku tidak melakukannya menurut fikiranku sendiri. Demikianlah penjelasan tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya.

WASIAT NABI KHAIDIR KEPADA NABI MUSA

Sebelum berpisah, Nabi Musa meminta wasiat daripada Nabi Khaidir. Wasiat Nabi Khaidir kepada Nabi Musa ialah ” Wahai Musa, senyumlah kamu dan jangan ketawa sehingga terbahak-bahak. Jangan berlebih-lebihan di dalam perbalahan. Jangan berjalan tanpa ada hajat atau niat. Jangan cela orang yang bersalah kerana kesalahannya sendiri. Jangan menangguhkan kerja hari ini sehingga esok hari. Menangislah di atas segala kesalahanmu wahai anak lelaki Imran.”

(Sumber Rujukan : Kisah Nabi Musa dan Fir’aun oleh Hamdan Bin Muhtar Guru Agama Bertauliah Negeri Selangor, Malaysia)

Saturday, November 19, 2011

MyseLf .


kHaiDheR nama yg terdapat pda surat lahir ku ..pda tahun 1993
tanpa disedari , umur sua mningkat 18 tahun xlama lagi masuk 19 ,
bnyak akuh lalui dlm hidup nie , bnyak juga aku hadapi ,
disitu lah aku pelajari erti kehidupan Dunia yang sudah Goyah .

Dalam hidup ini , aku telah bnyak kehilangan , khiLangan sesuatu yg kita sayang .
namun kehidupun xakan berakhir di sini ..
belajar dari kesilapan adalah mngigatkn supaya lbih brhati-hati .

next week umur sdh 19 . stpm will come !
kehiduPan Remaja yg penuh tipu daya sudah lama bermuLa .
Dosa dan pahala smkin giat di catat .
khidpan pun sdh hmpir di kemuncaknya .
harap khidupan sterusnya akn mnjdikan diri ini lebih matang . :)

Thursday, October 20, 2011

kecunDang .

ermmm .. matai lah aku exxcel nie lower 6 ..
aduiii.. langsung teda bLajar ...


knp mkin lama , mlas ku dtng yaaa ...

nda tao lah kptusan nya nie nanti ...
ermmm .. knp yaa hdup ku nie nda tenang pulak ku rasa ..
huhhHh .. nda sedap puLak ku rasa ..


kembalikan lah aku ke jalanmu
skiranya aku berada d jalan yg salah ..

Wednesday, September 7, 2011

IM SORRY . :(


IM SORRY ' SL '
IM DONT WANT TO BREAK YOUR HEART .
BUT ...huhh



p/s : i love u .
im sorry very2 much .

cinta ???

iNi lagi problem besar ..
adoii , apasal lah cinta nie selalu mengganggu ..
boleh kha aku berjaya kalau bercinta ??
someone please tell me ..


Letih ...Letih .. amat letih ..
aku sudah letih untuk cinTa ..
diharapkan semua mengerti apa yang teLah aku buat nie .
hanya untuk kebaikan semua ..

kaLau lah boleh di undur masa nie ..
aku tak mau terlibat dalam percintaan ..
best lagi lagi lao kawan2 ...
happy . xperlu marah2 , xda jeles ..
ishhh .. happy nya kann ..i like bah .

aku mao belajar dulu bha ..
mao focus stpm dulu .
mao berjaya dulu..
cinta nie kc belakang lah dulu ..
pandai juga tu jodoh dtng sndri ...

aku syng bha sama kamu .
aku sayng kamu semua .
ingat tu !! aku syng sama kamu !!
kamu !! sapa yaaa ??
mybe yg baca nie .. naaa .. hehe ..
syg sama kamu !!

huhh . !!

huhay ! ak skunk nie nda tao mcm mana moe cita . huhh .
kbelakangan nie bnyak pula masalah aku dpt waaaa ...
mcm moe nangis jak ku rasa . hmmm cubalah ada someone yg sudi dengar cita ku nie ,
blh juga bagi aku idea ..
hmmm . tolong lah aku waaa ..


stress berabis sua aku nie ..
ermmm . nseb baik bunuh diri tu dosa besar ..
adoii lao tdak .. psssss .. sLesai smua msaLah ..
arhHhHhH . !

Wednesday, June 8, 2011

MukTaMaD


Puas sudah aku berfikir , berfikir n befikir . sakit memang kepala mahu memikirkan tentang prkara nie .
tapi aku sudah membuat keptusan yg muktamad hehe . aku akan meneruskan form 6 .
memang banyak org gitau ma aku yg stpm nie memang sukar . mcm2 alasan aku dengar .

' stpm memang susah "
" msti yang betul2 study baru boleh bawa stpm "
" mnyesal kao kalao ambil form 6 "




hmmmm .. memang ragu2 juga lah moe ambil form 6 nie .
tapi lantak lah apa dorang cakap ..
aku moe try juga nie form 6 ..
nanti lps stpm . sama ada result baik atau tidak . belakang cerita lah ..
yang pastinya aku akan cuba sedaya upaya .berusaha sehabis habisnya .selagi masih hidup lah .

dan aku harap telah membuat kputusan yang betul ..

semoga yang maha agung akan permudahkan lagi perjalanan ku untuk memnghadapi stpm .
heheh .. SMILE ALWAYS :)

Sunday, May 29, 2011

akuh dtng blek .



hye smk J.A . .hehe .. jumpa blek kita . kali nie aku msuk sbgai form 6 . moe mnuntut ilmu kmbLi . huhu .. xsngka aku aku msuk skull bLek .rindu nya aku sma skull nie . kngan smua ada dlm smk ja . xblh akuh lupa . tp bLhkha aku bawa form 6 nie ? tengok bukunya pun bukn men tbaL lagi . bkin lemah smngat sak .

sudah lah akuh lmbat daftar 2 minggu . hehe .. nseb baik blum lgi start blajar . nda juak akuh ketinggaln . baru akuh start skull 2 ari . sdh cuti lagi 2 minggu . hehe . kALi nie biar aku duduk depan sekali dlm clasz , haha . walaupun nie membencikan  , tp ndak pa lah , berkorban untuk stpm .

bye dafi .


 time buka pose d kfc .

huh . sunyi pulak bila kao teda sudah kat tawau nie . ndak boleh sdh aku gduh2 ma kao . haha. . congrets arr .. akhirnya dpt juga kao smbung blajar d melaka tu . .  nanty jngan pulak kao lupa kat aku ya . memang aku ketuk kepala mu .  ..ndak taw lah bila kita jumpa lagi . 3 tahun kan kao d sana . study lah btul2 , nanti pulang kao tnjuk diploma mu sma aku . aku moe bakar . . hahah . .

sorry lah aku xikut masa kao d hnatr p airport , ndak taw lah knp , xda mud ku masa tu . hehe . pdhal aku tau kao mw pgi sdh . huh . lgpun , nanty aku nagis pulak lau jumpa kao d airport .. hahah .. cedih lah nie kunun .. hehe .. ty raya kao blek tawau juga kan ?? hehe .. kao lah saudara ku dunia akhirat .




Wednesday, April 27, 2011

masalah !!

kawan ku ney : akuh ndak taw lah napa kau masih anggap akuh org jenis begitu , terserah sama kau , kau tidak berhenti henti mo jeles ma aku , akuh tidak berupaya sdh moe explain sama kau , mybe ini yang kau impikan . tp akuh moe kc taw kau satu prkara , akuh xkan lupakan masa kita form5 , bnyk kenangan kita , ak hrap kita boleh jadi kwan sperti dulu , phm , :)

my XxXXxXx : jampi apa juga kau guna nie , haha , sdh 2 bulan kita break , xkan lah masih akuh teringat lagi sama kau kan . ermmm . akuh harap kita tak kan  berjumpa lagi d mana mana tempat , coz akuh xmoe jumpa kau sua .

boy kpd my XxXXxxX : kau tidak habis2 dngan sikap mu yg kurang ajar tu , kau bawa geng bru kaw p gertak kawan ku , bodoh nya kau !!  mana dia berani tentang  law kw bwa 7 org , sdangkan kwan ku sndri saja . . ndak taw knpa sikap mu mnjdi semakin JAHANAM ! kau sdh dapt apa kau mau , so akuh rasa kita sdh tidak ada msalah lagi . akuh harap kau jangan  kacau kwan2 ku lagi , lau kau masih tdak puas aty sama akuh , kau cari aku , bknnya kwan ku sebab masalah nie antara kita dua .  .  buatlah cara lelaki , jangan buat cara pondan , sebab kaw seorang PENGECUT YANG JAHANAM !!! %$*(*)(%^%#%$ . .


Thursday, April 21, 2011

ney kaLi bkn hari ku ..

adeiii ... seLsema ku ney bLum juak pndai baIk2 , huh , bkin sengsara jak ma ak , ndak taw lah napa kali ney lmbat pulak smbuh , selalunya 1 ari jak ak selsema , kali ney masuk 3 ari sua .. celakanya , td lagi ak p temuduga maktab d Ipg kampus tawau , shit , bnyak nya dokumen ku xlengkap , sdh lah lmbat dtng ,  ada lgi barang ku tertinggal d rumah . huh , punya lah susah soalan paneL temuduga tu , saingan lagi ramai , aduhh , ndak pa lah , lw ada rezeki tu , xjuak ke mana kan , huhu , tawakaL sak ney , :(

Wednesday, March 23, 2011

ndak paya baca , ndak best !

7.00 pm ,(23 mac 2011)
time nie , ak moe masuk keja bha uda , limpas d bLakng eastern , ak nmpak lah skumpuLan oRg giLa yg jahanam , ndak taw sapa , ndak ak kenaL ... salah satunya ckp ma aku ..
oRg giLa 1 : boy sini kw sekejap ..
akuh : ndak mw , ak moe masuk keja uda . .
org giLa 1 : sini duLu kw , aku hantam kw ney .
akuh : uishh , ak moe msuk keja bha uda nie  .

maju oRg gila 1 nie sama aku , geng nya mac jauh , tiba2 orG gila ney tRek baju ku , aku pun tolak lah dia , bRu aku laRi masuk servay ( tmpat kerja ) . . ikut juak dia masuk , baRu d sut nya muka ku 1 kaLi , cibai puNya oRg , ndk smpat ak mmbLas , maju lek kwan nya 2 oRg , menendang ma aku .. 3 vS 1 ,
ayam mati bha aku d sini , ceLaknya , ndak ku knaL toE org bha , aduh , tp jam ku d kebas nya sua , pngugut kaLi ney kan ?

nseb ndak apa2 juak aku , sihat juak , ok , sua juak td buat repoRt kat balai , tp muka sbeLah kiRi ku mc saKet  , bengkak nie ndak lama , (:

Tuesday, March 22, 2011

enjoy

Add caption
best nya jalan2 ma famiLy , hehe , pic yg ramai nie masa kami pegi kat taman melawati , hehe , enojy lah biLang , bKn selalu begini .. heeh , hRap2 nanty akan berLaku lagi  sperti nie , happy lah , :)




mylovely sis

happy nya aku dapat jumpa sis ku , hehe ... walaupun cuma 4 ari jak aku jumpa , ndak apa lah , skurang2 kuraNg nya dpt juak aku cita2 ma dia kan , hehe , ini lah satu2 nya kakak kesayangan aku ney , hikhik .. oRg nya memang baIk , tp kadang2 jd garng juak , aku pun takut , hehe , nanty bulan 4 , sis ku puLang tawau gak , heeh , i miss you sis ..

Wednesday, March 9, 2011

1 day ..

lau dLm sehari tu pLing bnyak lah ak hbs kan masa untuk kerja sak , adeii , huh , bngun pagi p keja , maLam baRu pulAng , biLik pun terhambur sdh mcm saRang tikus , maLas moe kemas , bLek jak dRi kerja , lw bKn tonton tv , msti p mKn duLu , bRu tidur ...satu pRkara sak yg aku kesaL skunk ,  lupa tanggungjawab pada agama . . jaRang uda soLat ney , start time ak kerja lah , buLan 1 toe , aduii , aku pun barU perasan , ini pun time mamy ku tegur aku , katanya  xperna uda soLat uda bila ak kerja uda , ermmm .. .sdh Lah bnyak dosa ku , ndak lek sembahyang , berganda ganda lah nie ,nPa juak boleh begini ney arr , kuat betuL juak setan nie menghasut , ceLaka btuL juak bha ,  haha , mati Lah aku ney , msti ubah ney cpt2 ,tkut juak ak ney uda , very dangerous  ..  uih setan , i hate u , haha . .

Tuesday, March 8, 2011

boleh putar kha bLek masa ..??

masa berlAlu begitu pantas ,mcm  aku xpercaya , sdh brapa buLan berlalu , rindu puLak aku time skull dulu ,  pejam ceLik , ndak lama lagi spm uda moe keluar , di situLah akn terlihat semua usaha yg d lakukan , seRam sejuk juak aku rasa . . dugaan hidup semakin berat ku Rasa , yeahh , ini yg makin hebat , khidupan smaKin mencabar ... heheh , aku nNty kan kw skuNk RESULT SPM 2010 !!

Sunday, March 6, 2011

ZzzzZZZZZzzzz ..

arhhhh !! peNat uda aku keja nie , haha , ngantuk terus aku skunK nie , lewat tidur tp awaL bangun .. hhuhu , asaL sak ada cuTi , msti p meRayau .. huhu ,  aku moe tidur puas2 bha ...ceLaka juga , haha ,

Thursday, March 3, 2011

jeaLous .

kau nie ada otak kan , kau fikir Lah bagus2 bha ..buat apa juak aku moe rampas kaPeL mu , kita kawan daRi skuLL lagi , sanGGupnya kau msj  tuduh aku bKn2 , moe Rampas kapeL mu kunun. . huh , memaNg baRu2 nie kaMi ada bermsj taPi sebab uRusan kerja , lagipuN , ndak juak aku moe menggataL p msj kapel mu tu , aku taw juga daRi skuLL lagi kau jeaLous law aku berteguR ma dia kan  . . aku pun xtaw mcm mNa moe cKp ma kau nie , aku sdh expLAIn ma kau .. tapi ndak juak kau percaya , susah aku moe bincaNg ma kau , aku baca msj mu pun , memaNg yg staiL xpuas haTi ,kau kuRang senanG ma aku kan ,  aku kasi taw Lah kaw awaL2 yaa , biar Lah badan mu besar  dari aku , tapi law kau moe gaduH2 pasaL haL yg xbetul ney , teRus teraNg aku ckP , aku xtaKut sama kau ok . . tapi walau apa pun , aku moe bincang baIk2 Lah ngan kau duLu , kita kan kawan juak , aku kenaL juak peRangai mu mcM maNa ... aku taw memang kau kuat jealous kan , ermMm . . nanTy kita terjumpa juga tOe bLek k .. .

Tuesday, March 1, 2011

peLepak bNdar . .

yaaya . . ini lah nie yg p mengambur d bandar kemaRin kan . . haha , kamu 3 nie menYemak muKa sak d bnDar  , hahah , termasuk aku juak lah tu , huhuh , busan nya duduk uma kemaRin , xda kerja , trpaksa lah rOund2 d bNdar tawau yg indah nie  .. haha , tp apa pun ., memang happy juak lah , haha , tp yg aku xsuka masa D sega , ceLaka ! ada samseNg minta tambah duit ma aku , moe beLi minumaN kunun , huh , punyaLah keNcang muka mamat tu , haha , ak pun terus buat muka boRRow (pdhaL huru hara ) , aku ckp ma dia , teda juak duit ku moe bg ma dia .. haha  .. jalan punya jalan , teringat puLak ma c dia , huh , kNpa pula boLeh teRingat lek ma Dia ??  susah untuk aku lupa ama dia ..haha , kNapa lah aku boLEH jd begiNi ni ?? mcm jadi pencinta waNita uda aku ney . . haha , ceLaka !! ndak boleh nie begini , memang aku masih syg sama dia , tapi aku memang xyaKin uda ngan hubungan nie , huh ,  . .c dafi cakp ma aku , p Lah kw kapeL bLek ma dia Lw mc sYg lagi .. .haha , jadi bLank terus fikiRan ku di situ . ??? huh , mw bLek kha yaa ma dia ?? arhhhh , mustahiL !! fikiran ku mati d situ . . .

Sunday, February 27, 2011

jeLekkan ??

hehe . . baRu sak bha nie aku buat bLog . . hehe , bLuM lek ak teRRer nie tentang bLog nie . . hehe , spa yg champion tu , boleh lah tunjuk ajar kan , haha

Khaidher Here :)

Hello Follower . Thanks following yah :)

Punk